Zdravým všechny :) pište jak je libo. Mateli jaký koliv dotaz napište odpovím!!!
A prosím hlasujte do ankety zajmamě jak dopadne a co zvolíte diky!
Komentáře
Přehled komentářů
ROS-ky se nejlépe odpalují el. palníkem.
Používají se palníky SO(středně odolné ,případně i NO (nízko odolné).
link na výrobce:
http://www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx
Palníky se musí pro odpalování raketových motorů upravit:
postup pro mžikové NO či SO palníky na ROS:
sežeň si smršťovací bužírku o průměru 3,2 mm , případně 4,8 mm - černou - ta je nejlevnější. Ustřihni si kousek cca 25-27 mm dlouhý , tento navlékni na piluli palníku a do přečnívající části bužírky zasuň dřík vrtáku příslušného průměru(3,2 - 4.8 mm).
Nad plamínkem kahanu ,svíčky či zapalovače opatrně nahřej bužirku tak,aby se smrštila kolem pilule palníku a potom vytáhni dřík vrtáku z bužírky.Do dutiny v bužírce po dříku vrtáku dej asi 4-5 kousků tenké stopiny asi 12-13 mm dlouhých , aby nevypadli ucpeš bužírku
maličkým smotkem vaty.
Palník se zasune do trysky pilule s bužírkou se tam vzpříčí.
Při zážehu pilule palníku dojde k zážehu kousků stopiny. která je tlakem
plynů vymrštěna dovnitř kanálku v palivu ROS-ky přímo na tzv. zážehovou a udržovací tabletu v čele ROS.
Tato má na povrchu nalisovanou vrstvičku černého prachu pro lepší zážeh.Kousky hořící stopiny hoří
dostatečně dlouho a intenzivně a splohlivě ROS-ku zažehnou.
Kolegové popište také vaše technologie , ať běží nějaká debata ...
el.palníky
(Tomáš, 3. 11. 2011 21:31)Ahoj chtěl bych se zeptat kde sehnat el. odporový palníky ? nechce se mě kupovat ty od značky Estes vyrabí někdo jiny palníky? nebo šli by tam dát připadně mžikové a pasovaly by na motorky rapier?
Re: el.palníky
(Mirek, 4. 11. 2011 19:26)
Ahoj Tomáši ,
El. palníky fy Estes (USA) jsou určeny pro motory na bázi lisovaného černého prachu s přídavkem cca 3-5 % dextrinu jako pojiva.
Palníky jsou z odporového drátu vhodného průměru - závisí to od
druhu použitého materiálu Cekas,Kanthal,Konstantan a jiné - např. ocelový pocínovaný drátek používaný včelaři pro výplety...
Tvar - ostré písmeno V , v místě přehnutí - pokuď to průměr trysky umožňuje udělat 2-3 závity na trnu o průměru 1-15 mm.
Zde je nanesen pyrogen - dobře zažehovatelná pyrotechnická směs s pojivem vytvářející zážehový plamínek.
Jako ucházející kompromis je možmé použít kašičku z černého prachu a bezbarvého nitrolaku ředeného acetonem , nebo černý prach a ředený Kanagom (obsahuje nízkonitrovanou nitrocelulózu).
Namočením do této směsi vytvořit minipiluli na palníku.
Co se týče mžikových palníků - zde je problém s jejich rozměty - mají průměr v ovlasti pilule cca 5-6 mm - bez krytky !!
Což není problém pro pyrotechické produkty a raketové motorky většího výkonu. Větší raketové motorky však používají kanálové spalování ve vnitřní dutine paliva s různým profilem na rozdíl od menších modelářských motorkú (většinou na černý prach) používajích v podstatě
tzv. čelné neboli cigaretové spalování s maličkým kuželovým zápichem pro vznik většího počátečního tahu při startu.
http://www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx
Mžikové palníky jsou vynikající tak kde se rozumně vejdou , kromě toho tyto palníky zapalují výšlehem plamene se zážehové pilule a nyvyužívají teplo z odporového drátku na pomoc při zážehu - na rozdíl od Rapierů a Estesů.
Na zážeh Rapieru či Estesu stačí v podstatě i dotek rozžhaveného odporového drátu..
Odporové drátky se dají koupit v prodejnách s elektrosoučastkami jako např.
http://www.gme.cz/odporove-draty/
anebo použít odporový drát z vhodného staršího výkonového doporu a podobně ...
Možností je více ,zavisí to od Tvojich schopností a možností.
Zde je důležité pro snížení časového rozptylu zážehu nepoužívat domácí !můstkové el. palníky ,ale palníky z jednoho kusu odporového drátu!!
Doufám tento text vyvolá nějakou debatu a přinese mnohodalších nápadů - toto je jen na začátek ...
Re: Re: el.palníky
(Tomáš , 4. 11. 2011 20:30)no zatím vyzkouším ten odporový drát a případně černý prach a kanagon
Re: Re: el.palníky
(konstruktér, 4. 11. 2011 21:09)
Souhlasím s tebou je škoda že se tady nedají vkládat obrázky. Já používám k odpálení vícemotorových raket elektrické mžikové palníky typu SO používané k trhacím pracím. Musí se trochu upravit ale jsou naprosto spolehlivé. Samozřejmě k odpálení motorů Rapiér které mají průměr trysky po celé délce stejnou tam už to není spolehlivé. Tryska do kuželu tam s tím nemám vůbec problem. Pilule je blíž k zážehové směsy.Tak že s tím lehce odpálím víc motorů i C4-6. Je velice nutné aby všechny palníky byly přesně zasunuty do trysky. Nedavno jsem přišel na naprosto perfektní odpalovací systém který udržuje všechny palníky u vícemotorových stejnoměrně v trysce. Musím to jenom z realizovat ale bude to určitě fungovat.
všem zdařilé starty
větší rakety
(Tomáš, 4. 11. 2011 6:36)chtěl bych se zeptat jestli nemá někdo navod na výrobu větší rakety cca 80-150cm malé raketky jsem už dělal ale chtěl bych zkusit něco většího kdyžtak pošlete na e-mail Tzvatora@seznam.cz dííky moc
Re: větší rakety
(Mirek, 4. 11. 2011 18:16)
Ahoj Tomáši ,
posílám linky na plánky i větších modelů dle Tvé chuti.
Něco budeš muset upravit , větší modely obvykle používají i výkonnejší motorky od cca 40 Ns do cca 150 Ns.Nemluvím o HPR (High Power Rocketry kde modely začínají od 160 Ns až po cca 300 000 Ns - nejvýkonnější motory třídy R.
Nejsilnější Rapiery nají cca 20 Ns - motorky D4-6. Kde je sice celkový impulz celkem OK , ale krátkodobý špičkový tah cca 8,5 N (ca 0,1 sec ) a
průměrný tah asi 5,2 N po dobu kolem 4 sec. , což je dosti málo.
Motor má mít tah aspoň 5x větší než je startovní hmotnost modelu s motorem. Úplně existenční minimum je 3x větší tah !!
Použít 4x 10 Ns Rapier je zase dosti nákladné , vyžaduje kvalitní - dostatečné synchronizovaný odpal el. palníky - což opět něco stojí.
Ale je fakt že let většího modelu je už jiný zážitek.
Linky:
http://www.raketovemodely-jp.wz.cz/novy/pdf/celek.pdf
stáhni si tento jejich katalog modelů
dále:
http://raketove.modely.sweb.cz/planky_modelu.htm
škoda že se zde nedají vkládat soubory ani obrázky , bylo by to mnohem
názornější a jednodušší ...
S rostoucí váhou modelu budeš muset měnit i použité konstrukční materiály ,technologie ... už i 500 gr model se chová jinak nemluvě o modelech 1 - 2 kg ...
Modely se zrychlením např. 10-20 g už mají slušné požadavky na konstrukční spoje ... např. přechod u stabilizátorů z balzy na překližku či laminát a podobně ... V případě nejasností - napiš na email:
Tomi1952@seznam.cz
r.m.a
(konstruktér, 26. 10. 2011 21:00)
Já používám na každý model písty které chrání padák před vymetnými zplodinami. Ale nejsou to písty na jedno použití. Každým pístem prochází lanko které spojuje trup-špičku- padák a navíc každý píst má na valcové straně tedy na bocích vyseklé proti sebě díry které odvádějí plyny do strany. Je to velice praktické píst zůstává s modelem pro další start a navíc podle množství bočních děr píst zůstavá do půlky na konci trupu a tím chrání hranu trupu před piškozením . Sammozřejmě píst je zevnitř opatřen nátěrem proti teplotě
všem zdařilé starty
Re: r.m.a
(DRAGON-CZ, 27. 10. 2011 20:44)Ahoj, co používáš za nátěr, já vnítřek natírám vodním sklem.
Re: Re: r.m.a
(konstruktér, 27. 10. 2011 22:06)
za nátěr vnitřku pístu používám obyčejnou stříbřenku s kterou se natírají trubky ke kamnum nebo barvou ve spreji na výfuky. Vnějšek opatřím stříbrnou lepicí páskou.
všem zdařilé starty
Re: Re: Re: r.m.a
(DRAGON-CZ, 29. 10. 2011 9:28)Dík, tu barvu vyzkouším taky, t y písty s dírkama jsou dobrej nápad, sice používám taky písty ale vždy jsem je nechal vyfouknout, tak hned novou raketu inovuju.
Výmetná složka
(Martin, 25. 6. 2011 19:11)
Ahoj, zajímalo by mě z čeho děláte výmetné slože na vyhození padáku.
Třeba u ros 40.
Re: Výmetná složka
(Lukass, 25. 10. 2011 20:45)
Ahoj, mam stejny problem mam ROS 40, postavil jsem i raketu ale nevim jak vyrest vymet padaku. Pokus se nepletu je na ROS-ce jen spozdovac. Poradi mi prosim nekdo jak se to provadi s vymetem.
predem dekuji za odpoved a rady
Re: Re: Výmetná složka
(DRAGON-CZ, 26. 10. 2011 8:37)
Ahoj,
Hezky to popsal Mirek asi o 4 odstavce níže, protože mě BP došel, tak to teď zkouším se směsí práškového Al a suříku ale ma vyšší zápalnou teplotutak musím do zpožďovače zavrtat zápalnici.
Re: Výmetná složka
(Mirek, 26. 10. 2011 19:11)
Na výmet u ROS a nejenom u nich je určite nejlepší použít Vesuvit LC.
Je to BP profesionálně vyroben ,s vysokou rychlostí hoření a vývinu spalných plynů při minimálním množství zbytkových tuhých částic.
Domácí prach takových parametrů nedosáhne a nedokonale spálené zbytky domácího prachu vážně ohrožují životnost padáku , ale i stabilita
hoření a dynamika vývoje spalin napomáhají spolehlivému výmetu.
Vesuvit LC s grafitizovanými zrny je i méně citlivý na vlhkost.
Kilovka Vesuvitu vystačí podle expanzního objemu trupu na minimálně
stovky spolehlivých výmetů.
Zde je důležité pro spolehlivý výmet také správné dávkování prachu a správné časování výmetu. Velká dávka prachu může model poškodit přímo velkým tlakem a nepřímo v důsledku spětného rázu částí rakety.
Silný výmet spolu s málo pružným (nedostatečná délka poutací šnůry a její malá průtažnost) vyvolají tal silný spětný ráz ve šnůře že hrozí její utržení ,případně poškození hlavice a okraje trupu tam kde do sebe narazí hlavice o trup. V praxi jsem to už párkrát zažil ...
Průtažnost snůry je možné ovlivnit i typem šnůry - Polypropylénové či Plolyamidové lanko bez duše má podstatně vyšší průtažnost než lanko s duší , případne vložení tlumícího prvku ( kusu gumolanka vhodného průměru .. a podobně ...).
Tím chci říci že spolehlivost výmetu je závislá na všech složkách tohoto procesu ... od poskládání padáku uložní jeho šnůr , zabalení padáku do ochranného obalu , uložení poutacích šnůr ,vhodná vůle hlavice v trupu a další.
Důležitá je správná doba spoždění.
Krátké spoždění může znamenat že výmet zbytkového zrychlení modelu bude neúplný - hlavice ,padák a šnůry mají v důsledku zrychlení příliš velkou hmotnost , případně se šnůry mohou zamotat kolem trupu či stabilizátorů. Při otevření padáku ve velké rychlosti před vrcholem dráhy ,nebo při dlouhém spoždění daleko za vrcholem dráhy může dojít v důsledku silného rázu při otevření k utržení šnůry padáku či potací šnůry s dosti fatálními následky ...
Čím je model větší a těžší tím horší mohou být i následky nedokonalého výmetu - a to nejenom pro model ale i pro startujícího či přihlížející.
Je škoda zničit model pro špatnou přípravu výmetu a ještě horší by bylo případné zranění které může lehce dát zaminku na zákaz takovéto činnosti.
Přeji všem hezké lety Mirek
Pro zájemce o větší modely raket a jejich lety
(Mirek, 22. 10. 2011 14:37)
posílám link na web RMK Praha , foto z akcí na Koprníku:
2011:
http://www.rmkpraha.cz/koprnik2011album/page_01.htm
2010:
http://www.rmkpraha.cz/koprnik2010album/index.htm
a další ročníky
hezký zážitek přeje Mirek
Re: Pro zájemce o větší modely raket a jejich lety
(konstruktér, 23. 10. 2011 8:00)
Jednou bych to chtěl vidět na vlastní oči. Fotky z Koprníku opravdu pěkné. To musí být fofr opravdu jsem si zpravil oko.
Všem zdařilé starty.
ROS40
(Elmer, 3. 10. 2011 12:54)
Potřeboval bych radu pro raketu s ROSem. Dostal jsem pár již upravených ROSů, tak chci přejít z malých raketek na větší. Nejsou mi ale jasné dvě věci:
1. jak odpálit motor zápalnicí, konkrétně jak hluboko se zasouvá (až na dno nebo jen na kraj?), jak ji v motoru zajišťujete aby nevypadla?
2. malé motorky (estes) mají výmetnou slož, u ROSu je jen zpožďovač, výmet tedy musím řešit extra, je to tak? Zaslechl jsem zmínky o použití BP (ke kterému přístup mám), ale neznám konstrukční řešení výmetu (uspořádání v raketě, tvar/velikost kapsle...).
Poradíte?
Re: ROS40
(Mirek, 3. 10. 2011 14:00)
Ahoj Elmere ,
1.)odpálení zápalnicí je použitelné pouze pro modely s 1x ROS.
Mně se osvedčilo následující řešení:
zelená zápalnice fí 3 mm (Green fuse).
Zápalnici na konci v délce cca 10 mm namočím do směsi černého prachu( domácí 75% KNO3/10%S/15%DU - dřevěné uhlí ,vrba,olše) a bezbarvého nitrolaku ředěného acetonem. Průměr této koncové pilule -
dle použitého průměru trysky ROS (standardně 5 mm ).
Zápalnici pod touto pilulí ovinu - cca 2x krepovou lepící páskou - zabrání povrchovému hoření.
Zápalnici zasunout do ROS-ky na doraz , aby se dotkla udržovací tablety v čele motorku. Pro správný zážeh a start je důležité zapálení této tablety , která je pro snadnejší zázeh opatřna nalisovanou vrstvičkou černého prachu.
Zápalnici v trysce upevním kouskem napěchovaného toaletního papíru ,
aby po prohoření v trysce a nad tryskou nevypadla.
Samotná tableta diglykolového prachu je obtížně zažehovatelná a hlavně nemůže normálnš hořet - potřebuje natlakování a jeho udržení - proto je tam tzv. udržovací tableta ( na bázi světlice).
2.) výmet u ROS:
na tyčovině fí 12,5 - 13 mm navinout z hnědé papírové lepící pásky šířky 30 mm (cca 4-5 ovinů), tuto trubičku nasunout na zpožďovač ROS-ky.
Dovnitř nasypat BP - např Vesuvit LC , v mnonžství dle odbjemu trupu.
Pro modely o průměru trupu cca 53 mm a délky cca 800 mm stačí 0,4 g.Na prachovou výmetnou náložku dát vhodnou krytku z papíru nebo (EPP tl. 3-5 mm ).
Celkové spoždění je cca 7 sec. Pro skrácení se opatrně !!! odvrtávájí 2 mm slože ve spožďovači na každou vteřinu skrácení.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39
Odpalování ROS mžikovými palníky
(Mirek, 17. 11. 2011 17:35)